Saturday 23 May 2015

Karya Klasik Hikayat Patani

1.0   Pengenalan
Hikayat merupakan salah satu bidang kesusteraan Melayu silam. Cerita-cerita hikayat biasanya berbentuk panjang dan menceritakan mengenai seseorang atau kejadian yang penting. Pada kebiasaannya, cerita hikayat adalah warisan dari penceritaan secara lisan, dengan itu ia mengekalkan format penceritaan lisan. Kebanyakan cerita hikayat ditulis dalam bentuk di mana, pembaca akan membacanya secara kuat untuk didengari oleh pendengar. Hikayat berasal daripada perkataan Arab iaitu hikayah yang bermaksud cerita.
Menurut Wilkinson, beliau memberikan erti hikayat sebagai narrative, story, dan tale. Walau bagaimanapun, dalam kesusasteraan Melayu lama yang bentuknya terbahagi kepada dua, iaitu bentuk lisan dan tulisan, kata hikayat ini lebih kerap ditemui pemakaiannya dalam sastera bertulis. Manakala untuk bentuk lisan, judulnya bermula dengan 'cerita'.
Hikayat yang dikaji ialah Hikayat Patani yang bertemakan asal usul pembukaan negeri Patani Dar al-Salam. Hikayat ini mewujudkan persoalan-persoalan iaitu sikap bekerjasama yang diamalkan dalam membentuk sebuah negeri yang baharu, sikap berani yang menegakkan kebenaran, kebolehan, dan kemampuan luar biasa dalam mengubati penyakit, menunaikan janji seperti yang telah ditetapkan, dan pengislaman seorang pemerintah.
Cerita ini bertarikh seawal akhir abad ke lima belas, tetapi kemungkinannya direkodkan pada pelbagai masa antara 1690 dan 1730 oleh sehingga enam pengarang yang berlainan (terdapat enam seksyen yang pada mulanya ditetapkan oleh pakar bahasa Andries Teeuw dan sejarawan David K. Wyatt) dan ditulis dalam tulisan Jawi. Cerita ini terselamat dalam beberapa manuskrip asal lain, terawal disalin oleh Abdullah Menshi pada 1839, dan berada di Perpustakaan Kongress.
 Secara tuntasnya, Hikayat Patani merupakan sebuah manuskrip Melayu silam. Hikayat ini mengisahkan sejarah Patani yang berkaitan dengan lagenda dan kesultanan Patani iaitu sebuah kerajaan Melayu yang terletak di pantai barat Semenanjung Malaysia.

2.0   Sinopsis

Hikayat Patani ini bermula dengan pemerintahan Raja Phaya Tu Kerub Mahajana di Kota Mahligai. Setelah beliau mangkat, digantikan oleh puteranya, Raja Phaya Tu Antara yang menggelarkan diri sebagai Phaya Tu Naqpa. Pada masa itu negeri Patani dibuka dengan nama Patani Dar al-Salam. Phaya Tu Naqpa mempunyai dua putera dan seorang puteri iaitu Kerub Picai Paina, Tunku Mahacai, dan Mahacai Pailang.
Pada masa pemerintahan Phaya Tu Naqpa negeri Patani menerima Islam. Diceritakan bahawa baginda menghidap penyakit merekah tubuh. Kemudian, seorang orang Pasai bernama Syekh Said telah berjanji untuk mengubati baginda sekiranya baginda mahu memeluk Islam. Setelah memeluk Islam baginda bergelar Sultan Ismail Syah. Putera sulung bergelar Sultan Mudaffar Syah, puteri bergelar Siti Aishah, dan putera bongsu bergelar Sultan Manzur. Perhubungan dengan negara asing bermula pada masa ini apabila sebuah wangkang dari China datang ke Patani membawa sebutir peluru yang besar. Melalui peristiwa itu, baginda lalu memerintahkan pembesar-pembesar supaya mencari tukang membuat meriam dan bedil.
Semasa pemerintahan Sultan Mudaffar Syah perdagangan di Patani berkembang pesat dan terkenal sebagai sebuah negara yang memeluk Islam. Kepesatan ini dapat dilihat apabila terdapat sebuah masjid dibina pada pemerintahan baginda, seorang syekh dari Pasai iaitu Syekh Saifuddin diberi gelaran fakih, hubungan persahabatan dengan Ayuthia  dijalinkan, dan hubungan dengan Johor terjalin melalui perkahwinan Raja Kuning dengan Yang Dipertuan Johor.
Dalam hikayat ini diceritakan tentang Sultan Manzur Syah yang mempunyai tujuh orang anak iaitu Raja Ijau,Raja Biru, Raja Ungu, Raja Kuning, Raja Bima (anak gundik), Raja Emas Kerecang (mangkat semasa berumur lima tahun), dan Sultan Bahadur Syah. Pengganti Sultan Manzur ialah Sultan Patik Siam iaitu putera Sultan Mudaffar yang berusia sembilan tahun. Namun begitu, atas hasutan pembesar yang bernama Seri Amrat Raja Bambang iaitu kakanda telah membunuh Sultan Patik Siam. Kemudian, Seri Amrat membunuh Raja Bambang. Seterusnya, Sultan Bahadur Syah menjadi pemerintah tetapi baginda mati dibunuh oleh Raja Bima atas hasutan Seri Amar Pahlawan. Raja Bima pula dibunuh oleh Seri Amar Pahlawan.
Selepas itu tiada lagi waris lelaki untuk mewarisi takhta kerajaan Patani. Pemerintahan dilakukan oleh raja-raja perempuan. Raja perempuan pertama dilantik ialah Raja Ijau atau Phra Cau. Baginda menawarkan air sungai Jambatan Kedi dengan menggali sungai di Tambangan. Bagi menghargai jasa setelah mangkat digelar Marhum Tambangan. Phrau Cau digantikan oleh Raja Biru. Pada zaman itu, Raja Kuning diperisterikan oleh Apya Deca. Oleh itu, berlaku peperangan antara Siam dan Patani. Tentera Siam dapat diundurkan. Raja Biru diganti oleh Raja Ungu atau gelarannya Paduka Syah Alam dan kemudiannya diganti oleh Raja Kuning atau Marhum Besar. Sampai sini putuslah salasilah diraja Patani.
Patani kemudiannya bernaung di bawah pemerintahan seorang anak raja yang berasal dari Kelantan bernama Raja Bakal atau Marhum Teluk. Pemerintahan seterusnya digantikan oleh Raja Emas Kelantan  atau Marhum Kelantan, dan seterusnya Raja Emas Jayam. Dikisahkan tentang seorang anak raja Kedah bernama Raja Putera yang lari ke Patani semasa Aceh mengalahkan Kedah. Baginda mengahwini Sulung iaitu hamba Nang Kebun dan mendapat seorang puteri bernama Raja Dewi. Raja Dewi dilantik menggantikan Raja Emas Jayam dan diberi gelaran Phra Cau. Negeri Patani diperintah pula oleh Raja Bendang Badan atau Paduka Syah Alam.
Selepas itu, Patani diperintah pula oleh Raja Laksamana. Baginda lari ke Senggora kerana berkelahi dengan Datuk Kun Pangkalan Pauh dan Datuk Sai. Untuk membalas dendam baginda membawa tentera Siam menyerang Patani tetapi gagal. Baginda berundur ke Cenak dan membina negeri di Nanggim. Datuk Pangkalan Pauh ambil Datuk Tarab dari Kelantan dijadikan bendahara dan dirajakan di Jambu. Setelah itu, Alung Yunus pula mendirikan kerajaan di Air Lilih dan digelar Yang Dipertuan.
Baginda merombak Istana Raja Dacang (Raja Laksamana) dibuat masjid. Pada masa itu, beberapa orang alim datang ke Patani dan mengajar hukum-hukum Islam. Mereka ialah Sayid Abdullah dari Terengganu, Haji Yunus dari Jawi Patani, Syekh Abdul Kadir dari Pasai, dan Haji Abdul Rahman dari Jawa. Akhir sekali, baginda mangkat dalam peperangan dengan Datuk Pangkalan Pauh iaitu bapa saudara baginda. Negeri Patani akhirnya huru hara tidak beraja.

3.0   Pengarang


Hikayat Patani ialah sastera hikayat berunsur sejarah. Hikayat ini tidak menyebut nama pengarangnya. Hikayat ini dibukukan oleh A. Teeuw dan D.K. Wyatt dengan judul Hikayat Patani, Bibliotheca Indonesia 5 pada tahun 1970 dan diterbitkan oleh Martinus Nijhoff. Cerita ini terselamat dalam beberapa manuskrip asal lain, terawal disalin oleh Abdullah Menshi pada 1839, dan berada di Perpustakaan Kongress.

4.0   Pemikiran dalam Hikayat Patani

4.1   Definisi Pemikiran dan Idealisme

Dalam sesebuah buku, biasanya pengarang buku akan cuba mengetengahkan pemikiran dan idealisme ke dalam karya. Hal ini demikian kerana pemikiran dan idealisme merupakan tonggak utama dalam sesebuah karya. Begitu juga halnya dengan Hikayat Patani ini. Pengarang telah mengetengahkan pemikiran dan idealismenya yang tersendiri. Istilah pemikiran itu pada asalnya terbit daripada kata akar ‘fikir’ (S. Othman Kelantan, 1997). Perkataan itu berasal dari istilah Arab ‘fikrun’ atau ‘aftar’. Dua perkataan ini membawa maksud fikiran. Menurut S. Othman Kelantan (1997: 6) lagi, kalimat fikir dan fikiran itu diertikan sebagai “ingatan, angan-angan, renung, akal; anggapan, pendapat, sangka, kira; daya berfikir, akal, ingatan; hasil pemikiran, pendapat, pertimbangan, upaya, dan muslihat”.
            Di samping itu, S. Othman Kelantan (1997) turut menjelaskan bahawa pemikiran merupakan satu fikiran atau idea yang muncul dan wujud dari golongan bijak pandai. Golongan ini menggunakan akalnya dalam memikirkan konflik yang dihadapi oleh masyarakat dalam lingkungannya, dan pemikiran tersebut dilebarkan oleh golongan cerdik pandai ke luar lingkungannya. Pemikiran pengarang juga merupakan penampilan makna dalaman dalam sesuatu karya klasik juga dapat dilihat daripada sikap pengarang yang menampilkan pengembaraan watak yang baik dan mengandungi unsur-unsur pengajaran yang tinggi dalam sesebuah karya klasik. Fungsi cerita-cerita tersebut pula bukanlah sekadar menggambarkan selok-belok nasib wataknya, tetapi menampilkan atau mewujudkan idea melalui imej-imej plastis, memenuhi segenap ‘ruang fikiran’ dengan idea tersebut yang disampaikan melalui imej. Dengan hal itu pula, idea sedemikian membentuk dan mendidik akal pembaca dan pendengar. (V. I. Brinsky, 1994: 59).
            Idealisme menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2007: 558-559) ialah sifat, iaitu sikap atau perbuatan melihat atau mencita-citakan sesuatu dalam bentuk yang ideal. Selain itu, idealisme turut membawa maksud pemikiran atau idea. Pemikiran dan idealisme membawa makna yang sama iaitu buah fikiran atau idea yang cuba diketengahkan oleh golongan cerdik pandai. Kebanyakan pemikiran dan idealisme disebarkan melalui buku atau novel.

4.2   Unsur Sejarah Dalam Hikayat Patani
Hikayat Patani sebuah teks  yang membawa pemikiran tentang asal-usul raja negeri Patani Dar al-Salam. Raja Kota Maligai bernama Phaya Tu Kerub Mahajana. Baginda mempunyai seorang putera bernama Phaya Tu Antara. Phaya Tu Antara menjadi raja selepas kemangkatan ayahandanya dengan gelaran Phaya Tu Naqpa. Baginda suka berburu dan meminta rakyatnya untuk menjejaki rusa yang banyak di kawasan itu tetapi tidak berhasil. Phaya Tu Naqpa berasa hairan dan menyuruh pengikutnya melepaskan anjing perburuannya. Setelah dua jam perburuan, anjing itu menyalak dengan kuat dan mengejar seekor pelanduk putih tetapi pelanduk tersebut dapat menghilangkan diri. Phaya Tu Naqpa berangkat ke tepi pantai dan bertemu sepasang suami isteri yang tinggal di pantai itu bernama Encik Tani. Orang tua itu menyatakan mereka rakyat Kota Mahligai yang pernah mengiringi Paduka Nenda ke negeri Ayuthia, disebabkan menghidap penyakit mereka ditinggalkan di situ. Phaya Tu Naqpa berbincang dengan orang-orang besar untuk membuka negeri di tempat pelanduk putih ditemui dan diberi nama Patani Dar al-Salam sempena nama Encik Tani. Mereka juga membina sebuah pangkalan yang diberi nama Pintu Gajah, manakala tempat Encik Tani turun ke laut dinamakan Jambatan Kedi. Setelah beberapa lama memerintah, baginda dikurniakan tiga orang cahaya mata bernama Kerub Picai Paina, Tunku Mahacai, dan Mahacai Pailang.
Beberapa lama selepas itu Phaya Tu Naqpa mengalami sakit kulit yang sukar diubati. Phaya Tu Naqpa menawarkan sesiapa yang boleh mengubati baginda, orang itu akan dijadikan menantu. Namun begitu, tiada sesiapa pun yang dapat mengubati baginda, lalu pemukul canang telah pergi ke kampung orang Pasai. Syekh Said telah bersetuju mengubati baginda dengan syarat Phaya Tu Naqpa mesti memeluk agama Islam sekiranya baginda sembuh. Syekh Said mengubati baginda selama tujuh hari dan baginda pun sembuh seperti sedia kala. Namun begitu raja telah mungkir janji. Selepas dua tahun baginda mendapat sakit kembali dan meminta Syekh Said mengubatinya semula. Syekh Said bersetuju untuk mengubatinya dengan syarat raja tidak akan mungkir janji buat kali kedua. Apabila sembuh baginda masih tidak menunaikan janji sehingga baginda jatuh sakit buat kali ketiga. Syekh Said bersetuju mengubati buat kali terakhir. Menurutnya, jika berulang lagi, beliau tidak akan mengubati lagi walaupun dihukum bunuh. Akhirnya, setelah sembuh baginda bersama-sama pengikut-pengikutnya memeluk agama Islam dengan gelaran Sultan Ismail Syah Zillullah Fil-Alam.
         Sebuah kapal Cina berlabuh di Patani Dar al-Salam. Sultan Ismail dihadiahkan sebuah peluru besar oleh nakhoda kapal dari negara China sedangkan negeri baginda tidak mempunyai meriam. Hal ini telah mengaibkan baginda, lalu baginda mengarahkan rakyat jelata agar tidak menjual tembaga kepada pedagang asing selama tiga tahun bagi membolehkan rakyatnya membuat meriam. Selepas tiga tahun Syekh Gambak seorang pedagang Patani menyuruh anak muridnya, Abdul Mukmin menjual tembaga yang mereka kumpul kepada saudagar dari Melaka. Abdul Mukmin ditangkap semasa membawa tembaga. Hal ini dikhabarkan kepada baginda sultan. Baginda murka lalu mengarahkan Syekh Gambak dan Abdul Mukmin dihukum bunuh dan mayatnya dihanyutkan ke sungai. Peristiwa itu telah menyebabkan berlaku beberapa kejadian aneh. Hal ini mendorong Tuk Besar meminta keizinan raja bagi mengebumikan mayat tersebut. Semasa upacara pengebumian dijalankan kedua-dua mayat itu memanjang. Oleh itu, kubur mereka dikenali sebagai kubur Tuk Panjang.
       Sultan mengarahkan seorang tukang berbangsa Rom membuat meriam. Namun begitu, setelah siap meriam tersebut tidak dapat digunakan kerana terlalu nipis. Akhirnya baginda menyuruh tukang tersebut agar membuat semula meriam tersebut. Hasilnya terciptalah tiga meriam diberi nama Seri Negeri, Tuk Buk, dan Nang Liu-liu.

           4.3   Mengukuhkan Kedudukan dan Kuasa
Suatu lagi pemikirannya sebagai teks sejarah  ialah kita dapat menyaksikan dalam bidang politik, Patani telah mengukuhkan kedudukan dan kuasa dengan mengadakan hubungan dengan kuasa-kuasa luar negeri, terutamanya dengan Siam, Acheh, Pahang, Palembang, China, Melaka, Pasai, dan Johor. Semasa pemerintahan Sultan Mudaffar Syah, baginda telah berkunjung ke Siam untuk menjalinkan persahabatan dengan negeri tersebut. Bagaimanapun setengah-setengah buku menceritakan bahawa kedatangan Sultan Mudaffar Syah tidak mendapat sambutan yang sewajarnya daripada raja Siam pada masa itu, kerana raja Siam menganggap taraf raja Patani adalah lebih rendah daripadanya. Tetapi sewaktu keberangkatan pulang, baginda dihadiahkan beberapa tawanan Pegu (Burma) dan Khmer (Kemboja). (Ibrahim Shukri 196: 18).

            4.4   Pengaruh Kedatangan Islam
Dalam Hikayat Patani diceritakan bahawa raja Patani yang pertama memeluk islam ialah Raja Phaya Tu Naqpa. Peristiwa bagaimana raja ini memeluk Islam diceritakan agak menarik juga. Dikatakan bahawa baginda telah menghidap sejenis penyakit yang tidak dapat diubati oleh para tabib (penyakit merekah tubuh). Akhirnya baginda menyuruh orang memalu canang memberitahu tentang penyakit baginda, dan sesiapa yang dapat menyembuhkannya akan diambil menjadi menantu. Khabar ini sampai ke pengetahuan seorang syekh dari Pasai bernama Syekh Said. Syekh Said berjanji untuk mengubati beliau seandainya beliau berjanji untuk memeluk agama Islam. Tetapi ternyata setelah penyakit baginda sembuh, janji tidak ditunaikan. Perkara ini berlaku sehingga tiga kali berturut-turut. Pada kali ketiga barulah raja menunaikan janjinya untuk memeluk Islam. 
        Setelah raja  memeluk Islam, semua pembesar dan rakyat turut memeluk agama tersebut. Hikayat Patani menyatakan bahawa setelah diislamkan oleh Syekh Said, Phaya Tu Naqpa menggunakan nama Sultan Ismail Syah Zillullah Fil’-Alam. Putera dan puterinya juga diubah nama. Putera yang sulung, iaitu Kerub Picai Paina dinamakan Sultan Mudaffar Syah, puterinya Tuanku Mahacai dinamakan Siti Aisyah, dan Mahacai Pailang pula dinamakan Manzur Syah.
        Pengaruh Islam terkandung dalam penyebutan Nabi s.a.w, bulan Ramadan. Kelemahan pengarang disini ialah tidak mencatatkan tahun pada tarikh tersebut.

“Adapun tatkala menuang dia itu hijrat Nabi salla’Llahualaihi wasallama kurang dua delapan puluh, pada tahun tikus pada tiga hari bulan Ramadan pada malam Selasa”
                                                                                                   (Hikayat Patani, halaman: 78)
                                        
            4.5   Kemunculan Patani Sebagai Sebuah Pelabuhan Entrepot 
Selepas menerima dan memeluk agama Islam, negeri Patani telah menjadi sebuah negeri yang masyhur. Ia menjalin persahabatan dengan negeri-negeri asing, terutama sekali melalui hubungan perdagangan. Kemunculan Patani sebagai sebuah pelabuhan entrepot ternyata daripada banyaknya kapal-kapal perdagangan yang berulang alik membawa berbagai-bagai dagangan. Dari negeri China diperoleh barang-barang tembikar. Sementara dari India pula didapati kain-kain. ( Teeuw dan Wyatt 1970: 7).

           4.6   Siri Peperangan Patani 
Siri peperangan Patani dengan Siam merupakan fakta sejarah yang tidak boleh diketepikan dengan begitu sahaja. Dalam Hikayat Patani diceritakan peperangan yang pertama kali berlaku masa pemerintahan Sultan Mudaffar Syah. Dikatakan sultan Patani mempunyai hasrat untuk merampas kerajaan Siam pada masa itu. Kesudahan peperangan ini tidak diceritakan. Dalam buku sejarah Patani yang disusun oleh Ibrahim Syukri dinyatakan peperangan ini berlaku pada tahun 1563, berpunca daripada perasaan untuk membalas dendam atas sambutan yang diterima oleh sultan Patani daripada Raja Siam dahulu. Peluang keemasan ini diambil semasa Burma menyerang Siam. (Ibrahim Syukri 1961:23).
         Peperangan seterusnya berlaku pada masa pemerintahan Raja Ungu. Peperangan ini telah melibatkan raja Johor kerana pada masa itu Yang Dipertuan Johor telah mengahwini Raja Kuning, puteri raja Patani. Peristiwa ini berlaku pada tahun 1636 dan Siam telah mengalami kekalahan teruk. (Ibrahim Syukri 196: 23).
  
5.0   Nilai Budaya dan Pandangan Hidup Dalam Hikayat Patani

Budaya berasal daripada perkataan Sanskrit iaitu buddayah yang merupakan kata jamak bagi perkataan buddhi yang membawa maksud budi pekerti atau akal. Dalam bahasa Inggeris, budaya disebut sebagai culture yang berasal daripada perkataan Latin, iaitu colore yang membawa maksud menanam atau mengerjakan.
Budaya mempunyai hubungan erat dengan masyarakat. Segala sesuatu yang ditentukan dalam sesebuah masyarakat mempunyai hubungkait dengan kebudayaan yang dimiliki oleh masyarakat itu sendiri. Bukan itu sahaja, budaya juga adalah sesuatu yang diperturunkan daripada satu generasi ke generasi yang seterusnya.
Selain itu, budaya juga merujuk kepada keseluruhan pengertian, nilai, normal, ilmu pengetahuan serta struktur-struktur kemasyarakatan, keagamaan, penghasilan seni dan intelektual yang membentuk ciri-ciri khas sesebuah masyarakat. Oleh itu, budaya sebagai satu konsep menyeluruh yang merangkumi pengetahuan, kepercayaan, kesenian, tatasusila, undang-undang, adat resam serta kebiasaan yang diperoleh oleh manusia sebagai anggota masyarakat.
Daripada kesemua pengertian ini, budaya boleh disimpulkan sebagai keseluruhan cara hidup manusia termasuk pemikiran dan hasil ciptaan yang sesuai dengan kehendak rohani dan jasmani yang menjadi amalan hidup dalam sesuatu kelompok masyarakat. Oleh itu, dalam karya agung Melayu iaitu Hikayat Patani, turut menggambarkan peribadi masyarakat Melayu sebagai masyarakat yang kuat berpegang pada adat dan mengamalkan cara hidup yang berlandaskan Islam.
i.          Adat Pantang Larang

Pantang larang merupakan suatu bentuk peraturan yang diwarisi secara turun-temurun sejak berkurun lamanya. Pantang larang juga merupakan kepercayaan masyarakat Melayu zaman lampau berkaitan dengan adat dan budaya warisan nenek moyang. Pantang larang adalah sesuatu perkara yang menyekat kita dari melakukan sesuatu kerana ada keburukan di sebaliknya.
Di dalam Hikayat Patani, terdapat adat pantang larang berkaitan dengan kematian keturunan raja iaitu rakyat tidak dibenarkan menumbuk dalam negeri selama empat puluh hari bagi menghormati mayat keturunan raja. Bukan itu sahaja, kubur keturunan raja juga ditanam berhampiran dengan istana dan disediakan batu nisan bersalut emas. Hal ini dapat dibuktikan dalam petikan teks Hikayat Patani seperti berikut:
Adapun Raja Emas Kercang itu mati umurnya ada lima tahun, terlalu kasih paduka ayahanda akan anakanda baginda, itulah yang diperbuatkan nisan emas dan dikuburkan pun hamper dengan istana, empat puluh hari tiada diberi orang menumbuk dalam negeri itu, kalau rentan sampai kepada mayat paduka anakanda itu dan barangsiapa hendak menumbuk keluar menumbuk ke Sungai Pandan dan segala yang berbuat makanan sedikit sebanyak digiling dengan batu.
                                                                            (Hikayat Patani, halaman: 20)
Adat pantang larang seterusnya ialah berkaitan dengan kemangkatan seseorang pemerintah. Dalam adat ini, apabila seseorang pemerintah mangkat, rakyat perlu berpantang larang iaitu bagi golongan lelaki, mereka perlu bercukur manakala bagi golongan perempuan, mereka perlu mengunting hujun grambut. Hal ini dapat dijelaskan dalam teks Hikayat Patani seperti berikut:


…maka bendahara pun menyuruhkan berkerah segala menteri pegawai sekalian. Setelah berhimpun kesemuanya maka Phra Cau pun berangkatlah diiringkan oleh bendahara dengan segala menteri pegawai sekalian mudik ke Tambangan. Setelah keesokan harinya, maka sungai itu ditembuskan oranglah. Setelah sudah sungai itu turun air hulu terbit sampai lalu ke Kuala Aru. Maka Phra Cau pun berangkat hilir lalu ke istana. Setelah berapa lama Phra Cau di atas takhta kerajaan maka Phra Cau pun gering, lalu mangkat. Maka segala rakyat di dalam negeri Patani itu semuanya laki-laki disuruh bercukur dan segala perempuan bergunting hujung rambutnya.
                                                                            (Hikayat Patani, halaman: 34)

ii.         Adat Mengarak Surat dan Utusan

Ketinggian adat istiadat mengarak surat dan utusan diterima sebagai tanda persahabatan serta memperlihatkan tanda kemuliaan dan kebesaran. Adat istiadat menyambut dan mengarak surat disebut dalam Hikayat Patani apabila Sultan Mansur Syah menyuruh Wan Muhammad untuk pergi ke Siam berjumpa dengan Raja Bercau bagi memohon maaf dan menjalinkan semula hubungan kemesraan antara Patani dengan Siam. Hal ini dapat dibuktikan dalam petikan teks seperti berikut:

…Maka titah baginda Bercau pada bakelang “suruhlah pergi sambut perahu utusan Patani itu, bawa mudik dengan segeranya.” Maka bakelang pun bermohonlah lalu keluar menyuruhkan orang membawa mudik perahu Seri Agar itu. Setelah sampai ke labuhan pada keesokan harinya maka surat dan segala bingkis pun diarak oranglah dengan gendang nafiri, dan payung iram kekuningan pun terkembanglah kiri kanan gajah menunggang surat itu. Setelah sampai maka surat dan bingkis itu pun disambut orang dibawa mengadap Bercau.
    (Hikayat Patani, halaman: 22)

Konsep pandangan hidup menurut pandangan sarjana Islam, iaitu Syed Naqiub al-Attas (1972), pandangan hidup mestilah bersumberkan Islam yang merangkumi hal dunia dan akhirat. Oleh itu, dari perspektif Islam, pandangan hidup ialah pandangan tentang reality atau hakikat yang terjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan seluruh alam.
Dalam Hikayat Patani, terdapat pandangan hidup berteraskan Islam iaitu pengukuhan Islam kepada seluruh rakyat Patani. Hal ini dapat dilihat apabila Sultan Mudaffar Syah memanggil Syekh Safiuddin untuk bertanya tentang agama Islam. Hasilnya, sebuah masjid dibina bagi mengukuhkan lagi agama Islam di Patani dan pekerjaan serta kepercayaan karut masyarakat Patani yang terdahulu seperti menyembah kayu, batu, dan tamban sudah ditinggalkan. Hal ini dapat dilihat dalam teks Hikayat Patani seperti contoh berikut:

... Maka sembah Syekh Safiuddin “Adapun negeri Islam itu mahulah ada sebuah masjid tempat segala rakyat menyembah Allah Taala, maka nyatalah agama Islam, dan jikalau tiada masjid itu jua tiadalah kenyataan agama Islam itu.” Arakian maka Sultan Mudaffar Syah pun memberi titah kepada bendahara menyuruh berbuat masjid seperti sembah Syekh Safiuddin itu. Hatta maka masjid itu pun diperbuat sudahlah, maka Syekh Safiuddin pun dikurniakan nama Fakih.
                                                               (Hikayat Patani, halaman: 10)
Pandangan hidup seterusnya dalam Hikayat Patani ialah golongan pemerintah menjadi contoh dan teladan kepada golongan diperintah iaitu rakyat. Hal ini dapat dilihat apabila raja Patani iaitu Phaya Tu Antara memeluk Islam dan diikuti oleh semua golongan rakyat yang turut sama memeluk agama Islam. Setelah mengucap kalimah syahadah, Syekh Said iaitu orang yang mengislamkan Phaya Tu Antara telah menukarkan nama baginda kepada Sultan Ismail Syah serta nama anak-anaknya kepada nama Islam iaitu Kerub Picai Paina kepada Sultan Mudaffar Syah, Tunku Mahacai kepada Siti Aisyah, dan Mahacai Pailang kepada Sultan Manzur Syah. Hal ini dapat dibuktikan dalam teks Hikayat Patani seperti contoh berikut:


Syahadan pada zaman itu segala rakyat yang di dalam negeri juga yang membawa agama Islam, dan segala rakyat yang di luar daerah negeri seorang pun tiada masuk Islam. Adapun Raja itu sungguhpun ia membawa agama Islam, yang menyembah berhala dan makan babi itu juga yang ditinggalkan, lain daripada itu segala pekerjaan kafir itu suatu pun tiada diubahnya.
                                                                       (Hikayat Patani, halaman: 2)

6.0   Konsep Nilai Ilmu Dalam Hikayat Patani
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), perkataan nilai merujuk kepada darjat, kualiti, mutu, dan taraf. Dalam bidang sains sosial menurut Mohd Rashid (2011), nilai atau value boleh didefinisikan dalam tiga konteks utama iaitu sebagai menyatakan kadar harga atau markah sesuatu objek berbentuk kuantiti dan sebagai ukuran atau piawai kepada sesuatu kelakuan manusia. Nilai juga dapat diistilahkan sebagai ‘Al-Qimah’ dalam bahasa Arab yang lebih merujuk kepada harga yang ditetapkan atau diletakkan pada sesuatu. Nilai juga bersifat aksiologi dan mempunyai hubung kait dengan falsafah nilai.
Nilai membolehkan manusia membezakan antara perkara yang baik dengan perkara yang buruk dan yang betul dengan yang salah. Oleh hal yang demikian, nilai bukan sahaja merupakan satu standard bagi sesuatu barang, tetapi juga menjadi dasar atau atau asas dalam menerima atau menolak dalam sesuatu perlakuan manusia. Kehidupan masyarakat Melayu sememangnya tidak boleh terlepas daripada peraturan dan aturan yang perlu dipatuhi berdasarkan kesepakatan masyarakat. Hal ini demikian kerana masyarakat Melayu amat mementingkan nilai dalam kehidupan untuk menjamin kesejahteraan masyarakat. Nilai dalam masyarakat Melayu dapat dipupuk melalui dua cara iaitu formal dan tidak formal. 
            Seri Lanang Jaya et. al (2013) menyatakan bahawa nilai dan etika masyarakat berkait rapat dengan perkara yang mempunyai nilai yang tinggi dari aspek kebenaran, kebaikan, dan keindahan yang sangat sinonim dengan agama Islam yang sangat berpengaruh dalam masyarakat Melayu seluruh Nusantara. Ketinggian dan kesucian nilai dan etika berdasarkan pengaruh agama Islam itu sendiri telah memberi kesan yang sangat besar terhadap akal budi Melayu sehingga hari ini.
        Manakala, ilmu pula bermaksud pengetahuan mengenai perkara dunia, akhirat, zahir, batin, dan sebagainya menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, (2010). Oleh itu, ilmu dikatakan sebagai hal-hal yang berkaitan dengan usaha menyebarkannya dalam bentuk maklumat kepada orang lain. Maklumat yang disebarkan itu mengandungi pelbagai fungsi seperti untuk menambahkan ilmu pengetahuan dan merungkaikan segala kemusykilan. Ilmu dan maklumat yang dikaji berdasarkan karya agung, antaranya ialah ilmu pendukunan, ilmu firasat, ilmu jampi, ilmu pengasih, strata masyarakat Melayu, serta adat dan istiadat Melayu.

6.1   Nilai Ilmu Yang Terdapat Dalam Hikayat Patani
Terdapat beberapa nilai ilmu yang boleh dikenal pasti dalam Hikayat Patani. Antaranya ialah ilmu firasat dan ilmu pendukunan.

i.                    Ilmu Firasat
Menurut Kamus Dewan (2010), firasat bermaksud pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka, badan, dan lain-lain untuk mengetahui kelakuan atau nasib seseorang. Tilikan atau ramalan ahli nujum juga antara contoh ilmu firasat. Menurut Sulastin Sutrisno, orang yang mempunyai ilmu itu dapat merasa, melihat, atau mengetahui lebih dahulu segala sesuatu yang berlaku. Melalui ilmu firasat juga seseorang itu dapat mengetahui kelemahan atau kekuatan  orang lain, antaranya berdasarkan nama, hari, atau ketika. Hal ini penting terutama dalam kalangan pahlawan- pahlawan kerana dengan itu ia boleh membantu mereka menewaskan musuh.
Umumnya, ilmu firasat dapat dibahagikan kepada tiga iaitu firasat tilik nasib, firasat mimpi, dan firasat terhadap binatang.Contoh ilmu firasat dalam Hikayat Patani ialah:

Contoh 1:
“Kembalilah sembahkan kepada raja, yang menjadi menantu raja itu  hamba tidak mahu, dan jikalau mahu raja masuk agama Islam, hambalah cakap mengubati penyakit raja itu.”
                                                                                  (Hikayat Patani, halaman: 12) 
Berdasarkan petikan di atas, dapat dibuktikan bahawa Syekh Said berpendapat atau berfirasat bahawa beliau dapat menyembuhkan penyakit Raja Patani iaitu Raja Phya Tu Nakpa tetapi dengan syarat bahawa Raja Phya Tu Nakpa hendaklah memeluk Islam setelah sembuh dari penyakit baginda. 
Contoh2:

…“Pegu di kaki jambatan itu kena sangat horanya.”Arakian maka Sultan Manzur Syah pun pergilah mendapatkan Pegu itu.Maka titah baginda, “Haikalwa, lihat apa di dalam tam bera handal itu: adakah kita ini akan menjadi raja atau tiadakah?’ Setelah Pegu itu mendengar titah raja itu, maka ia pun segera melihat tam beranya. Setelah habis dilihatnya, maka sembah Pegu itu, “Pada tahun ini sampai kepada bulan dua inilah tuanku akan menjadi raja”…
                                                                         (Hikayat Patani, halaman: 12)
Berdasarkan petikan di atas, dapat dibuktikan bahawa Pegu berpendapat atau berfirasat bahawa Sultan Manzur Syah akan menjadi raja sehingga bulan dua tahun ini. Hal ini demikian kerana, Sultan Mudaffar Syah telah ke Siam untuk bertanya imam Islam di sana. Oleh itu, sementara ketiadaan baginda, Sultan Manzur Syah akan menjadi raja di Patani buat sementara waktu. 
Contoh 3:
…“Pada hati kita akan nakhoda Cina itu seorang dagang, maka ia memberikan kita sebutir peluru yang besar ini; akan kita seorang raja sebuah negeri tiada menaruh bedil yang dapat dibedilkan peluru itu. Maka menjadi aiblah kita pada segala negeri asing,”.Maka sembah segala menterinya, “Sebenarnya seperti titah Duli Yang Maha Mulia itu, kerana patik sekalian ini hamba ke bawah Duli Syah Alam, mana titah patik sekalian junjung”. Hatta maka titah baginda, “Jika demikian temenggung canangkanlah: jangan siapa-siapa membawa keluar tembaga dalam negeri ini tiga tahun …”
Berdasarkan petikan di atas, dapat dibuktikan bahawa Raja Phya Tu Naqpa mempunyai daya firasat bahawa peluru yang dihadiahkan oleh nakhoda Cina itu boleh memalukan negara baginda, hal ini demikian kerana, negara Patani tidak mempunyai meriam. Oleh hal yang demikian, baginda mengarahkan agar rakyat jelatanya tidak menjual tembaga kepada pedagang asing selama tiga tahun bagi membolehkan rakyatnya membuat meriam.

ii.                    Ilmu Pendukunan

Menurut Kamus Dewan (2010), dukun membawa maksud orang yang mengubati orang sakit atau member ubat secara kampong atau tradisional melalui bacaan jampi serapah dan sebagainya. Manakala, pendukunan pula membawa maksud pengubatan cara kampung atau tradisional yang berkaitan dengan ilmu pendukunan. Terdapat juga golongan istana yang menggunakan dukun atau ahli nujum terutama sebelum kedatangan Islam atau tahap-tahap awal kemasukannya. Peranan ahli nujum agak berbeza dengan bomoh. Dia lebih membuat ramalan.
Berdasarkan Hikayat Patani, dapat dilihat Raja Phya Tu Nakpa telah  mencari seorang dukun untuk mengubati penyakit misterinya sehimggalah baginda berjumpa dengan Syekh Said. Syekh Said merupakan seorang pendakwah Islam yang bertanggungjawab menyembuhkan Raja Phaya Tu Naqpa. Raja ini menghidap satu menyakit merekah yang tidak dapat diubati oleh tabib lain. Syekh Said bersedia mengubati baginda seandainya baginda berjanji untuk memeluk agama Islam. Namun, Raja Phya Tu Nakpa telah memungkir janji setelah baginda sembuh dan menyebabkan baginda kembali sakit. Kejadian ini berulang sebanyak tiga kali. Pada kali ketiga inilah Raja Phya Tu Nakpa sedar akan kesilapannya dan berjanji tidak akan memungkir janjinya lagi. Setelah Raja Patani sembuh dari penyakitnya, baginda bersama keluarga, pembesar istana dan seluruh rakyatnya memeluk agama Islam. Hal ini dapat dibuktikan melalui petikan di bawah:
…Setelah sudah Syekh Said berjanji dengan raja itu, maka Syekh Said pun duduklah mengubati raja itu. Ada tujuh hari lamanya, maka raja pun dapatlah keluar diadap oleh menteri dan hulubalang sekalian. Arakian maka Syekh Said pun bermohonlah kepada baginda, lalu kembali kerumahnya. Antara beberapa hari lamamanya maka penyakit raja sembuhlah. Maka raja pun mungkirlah ia akan janjinya dengan Syekh Said itu…

7.0   Teknik kepengarangan

7.1   Teknik Kepengarangan
Menurut Mohd Rashid et. al (2014), kepengarangan dianalisis daripada pelbagai aspek keperibadian yang dicapai oleh pengarang. Keperibadian merupakan kemuncak kejayaan seseorang pengarang. Prinsip keperibadian merupakan klimaks dalam perjuangan seseorang pengarang, ia harus berusaha untuk membina teks yang unggul dalam mencipta sifat keperibadian masing-masing.  Keindahan dapat dilihat daripada pembentukan tekstual dan kontekstual, terutamanya aspek kebahasaan juga. (Mana Sikana, 2007)
Dalam hikayat yang dikaji iaitu Hikayat Patani, terdapat beberapa teknik kepengarangan yang diperoleh berdasarkan hasil pembacaan. Teknik kepengarangan ini telah digunakan di sepanjang jalan cerita hikayat tersebut. Antara teknik kepengarangan yang terdapat dalam Hikayat Patani ialah:

        7.2   Pengarang Mengaitkan Asal Usul Penyebaran Agama Islam Di Patani.
Dalam hal ini, penyebaran agama Islam di Patani ada sejarahnya. Hal ini demikian kerana asalnya di Patani bukannya berasal daripada agama Islam. Berdasarkan buku Hikayat Patani, penyebaran agama Islam bermula daripada seorang lelaki yang bernama Syekh Said yang merupakan seorang hamba yang telah mengislamkan Sultan di Patani. Bukti yang menunjukkan bahawa Syekh Said seorang yang menyebarkan agama adalah seperti yang berikut:

            Maka kata Syekh Said “Apa kerja tuan-tuan memalu canang ini?” Maka kata penghulu canang itu, “Tidakah tuan hamba tahu akan raja di dalam negeri ini sakit merekah segala tubuhnya? Beberapa segala hora dan tabib mengubati dia tiada juga mahu sembuh, jangankan sembuh, makin sangat pula sakitnya.Dari kerana itulah itulah maka titah raja menyuruh memalu canang ini, maka barang siapa bercakap mengubati raja itu jikalau sembuh penyakitnya, diambil raja akan menantu.” Maka kata Syekh Said, “Kembalilah sembahkan kepada raja, yang jadi menantu raja itu hamba tiada mahu, dan jikalau mahu raja masuk agama Islam, hambalah cajap mengubati penyakit raja itu”
                                                                              (Hikayat Patani, halaman: 4) 
Setelah demikian, penyebaran Islam mula berkembang di Istana selepas Sultan Patani iaitu Sultan Ismail Syah Zillullah Fil-‘Alam (nama Islam) diislamkan oleh Syekh Said setelah dua kali Sultan Patani mungkir janji. Semasa Sultan Patani menghidapi penyakit tersebut buat kali ketiga, baginda telah berjanji lagi akan memasuki agama Islam sekiranya sembuh penyakitnya itu. Hal ini dapat dilihat melalui ayat yang berikut:

“Tuan ubatilah penyakit hamba sekali ini. Jikalau sembuh penyakit hamba ini, barang yang tuan kata itu bahawa sesungguhnya tiadalah hamba lalui lagi,” Maka kata Syekh Said, “Baiklah, biarlah patik ubat penyakit duli tuanku. Jikalau sudah sembuh duli tuanku tiada masuk agama Islam sekali ini juga, jika datang penyakit tuanku kemudian harinya, jika duli tuanku bunuh patik sekalipun, redalah patik”
                                                                (Hikayat Patani, halaman: 6)

        Kemasukan Sultan Ismail Syah ke dalam agama Islam telah menyebabkan penyebaran agama Islam di negeri itu turut berlaku.Hal ini demikian kerana Sultan Ismail Syah telah menitahkan bahawa rakyat di negeri itu juga perlu memasuki agama Islam.

           7.3    Menggarap Corak Penulisan dengan Menggunakan Pengaruh Bahasa Arab.

Bagi Hikayat Patani, penggunaan bahasa Arab telah digunakan pada awal sebelum permulaan bab iaitu dengan menggunakan perkataan “Bismillahirrahmanirahim”. Selain itu, bahasa Arab juga digunakan di dalam teks Hikayat Patani setelah berlakunya penyebaran agama Islam di Patani. Dalam hal ini, terdapat beberapa contoh yang menunjukkan penggunaan bahasa Arab dalam Hikayat Patani iaitu:

i.                    Kalimat syahadah

Penggunaan kalimat syahadah ini digunakan ketika Syekh Said ingin mengislamkan Sultan Patani.

Sudah itu maka diajarkanlah kalimat syahadat oleh Syekh, demikian bunyinya, “ Asyhadu an la ilaha illaLlah waasyhadu anna Muhammadan RasululLah.” Maka Raja pun kararlah membawa agama Islam.
                                                   (Hikayat Patani, Halaman: 6)

ii.                  Syafaat

Perkataan ini telah digunakan oleh Syekh Said kepada Raja Patani bagi memberi nasihat kepada Raja supaya menukarkan nama kepada nama Islam bagi memperoleh keberkatan. Contoh ayat:

“Ya Tuanku Syah ‘ALam, baiklah tuanku bernama mengikut nama Islam, kerana tuanku sudah membawa agama Islam, supaya bertambah berkat duli tuanku beroleh syafaat daripada Nabi Muhammad rasululLah salla’Llahu ‘alaihi wasallamdi akhirat jemah”
                                                         (Hikayat Patani, halaman: 7 )

          7.4     Menggunakan Pelbagai Teknik Penceritaan 

i.                    Cerita dalam cerita

Teknik penceritaan ini digunakan bagi menceritakan semula cerita di dalam teks hikayat. Di dalam Hikayat Patani, teknik ini dapat dilihat ketika penceritaan nama tempat Patani diwujudkan iaitu hasil daripada seseorang yang bernama Encik Tani yang merupakan seorang yang sering merawa dan menjerat di pangkalan di mana tempat Raja pergi ketika itu. Selain itu, teknik ini juga dapat dilihat melalui cerita hamba raja kepada Raja Patani tentang punca anjing peliharaan raja menyalak kuat ketika di dalam hutan waktu itu akibat ingin menghalau pelanduk putih yang berada di kawasan itu. Contoh ayat:

Maka titah baginda, “Apa yang disalak oleh anjing itu?” Maka sembah mereka sekalian itu, “Daulat Tuanku , patik mohonkan ampun dan kurnia. Ada seekor pelanduk putih, besarnya seperti kambing, warna tubuhnya gilang-gemilang,.Itulah yang dihambat oleh anjing ini.Maka pelanduk itu pun lenyaplah pada pantai ini.”

                                                                                                                (Hikayat Patani, halaman: 2)
ii.                  Imbas Kembali

Teknik ini digunakan untuk menceritakan semula perkara atau situasi yang telah terjadi dan diceritakan selepas perkara itu terjadi di dalam babak yang lain. Dalam hal ini, teknik cerita imbas kembali ini dapat dilihat melalui penceritaan Raja Kuning yang telah dipersuamikan oleh Marhum Tengah dengan Apya Deca. Cerita ini diceritakan setelah Raja Biru ( Marhum Tengah ) mangkat. Contoh ayat :

“Sebermula adapun Raja Kuning itu pada masa Marhum Tengah di atas takhta kerajaan dipinang oleh Apya Deca.Maka Raja Kuning pun dipersuamikan oleh Marhum Tengah dengan Apya Deca.Maka umur Raja Kuning pun pada masa itu baharu dua belas tahun.”
                                                                                                               ( Hikayat Patani, halaman: 35 )

iii.                Dialog

Dalam hikayat ini, banyak menggunakan dialog dalam menyampaikan cerita. Dialog ini digunakan bagi sesebuah perbualan anatara rakyat dengan sultan, rakyat dengan rakyat, dan sebagainya. Dialog menjadi satu sumber penceritaan yang menarik di dalam karya. Dialog juga mampu menjadikan seseorang itu berasa seronok untuk membaca sesebuah karya itu. Penggunaan dialog amat penting bagi menimbulkan rasa ingin tahu kisah yang selanjutnya. Contoh ayat:

Maka Laksamana pun bertanya, “Berapa hari oaring kaya di laut?” Maka kata Raja Lela, “Tiga belas hari di laut.” Maka kata Laksamana, “apa khabar Patani?” Maka kata Raja Lela,
“Khabar baik, segala orang besar-besar semuanya ada di dalam sihat kesukaan dan segala rakyat pun makmur dengan makanan”.
                                                                                                                   (Hikayat Patani, halaman: 47)

           7.5        Teknik Penerangan

Di dalam hikayat ini, teknik penerangan yang digunakan oleh penyelenggara adalah untuk menerangkan kepada sesuatu perkara yang merujuk kepada sesuatu perkara. Penerangan ini digunakan bagi memudahkan pembaca untuk memahami dan mengetahui sebab gelaran tersebut diberikan. Teknik penerangan yang digunakan secara langsung dapat menarik perhatian pembaca untuk mengetahui sesuatu perkara itu. Misalnya, penerangan terhadap penggunaan gelaran bagi Sultan yang telah mangkat serta penerangan terhadap pokok bayam yang dipanggil rajakali. Contoh ayat:

“Dan Sultan Mudaffar Syah itu sebab mangkat di Siam maka dipanggil orang Marhum ke Siam, dan Sultan Manzur Syah itu sebab putera bongsu maka dipanggil orang Marhum Bongsu.”
                                                                                                              (Hikayat Patani, halaman: 34)

“Maka pada tempat dibunuh Raja Kali itulah mulanya sekonyong-konyong tumbuh bayam berduri. Sebab itulah bayam berduru itu dipanggil orang rajakali”
                                                                                                                (Hikayat Patani, halaman: 50)

           7.6        Kreatif kerana Melibatkan Pelbagai Perasaan di dalam Karya.

Dalam hal ini, pengarang berjaya menghasilkan sebuah karya yang melibatkan pelbagai perasaan seperti perasaan marah, sedih, dan riang gembira bagi membentuk sebuah karya yang berupaya menghidupkan watak itu di samping mengajak pembaca merasai sesuatu perkara itu.  Pengarang juga berupaya membuatkan pembaca mempunyai pendapat yang tersendiri berkaitan dengan sesuatu kisah di dalam hikayat ini. Contohnya:

i.                    Perasaan marah

Melalui Hikayat Patani, perasaan ini dapat dilihat semasa Raja Kuning telah dipersuamikan oleh Paduka Syah Alam dengan Yang Dipertuan Johor. Walhal pada waktu itu, Raja kuning telah pun berkhawin dengan Apya Deca. Perkahwinan antara Raja Kuning dengan Yang dipertuan Johor ini berlangsung setelah tiga tahun lebih berada di Siam. Di sini dapat melahirkan perasaan marah dalam diri pembaca dan juga dalam watak Apya Deca sehingga ingin menyerang Patani. Contoh ayat:

“Hatta antara beberapa bulan maka Raja Kuning pun dipersuamikan oleh Syah Alam dengan Yang Dipertuan Johor. Arakian maka khabar itu pun dipersembahkan orang kepada Apya Deca.Maka Apya Deca pun terlalu marah lalu pergi meminta tolong kepada bakelang menyembah Bercau hendak menyerang Patani.”
                                                                                                                  (Hikayat Patani, halaman: 37)

ii.                  Perasaan sedih

Perasaan sedih ini pula dapat dilihat semasa peristiwa Sultan Mudaffar Syah yang berperang secara mati-matian dengan Siam. Semasa peristiwa ini, Sultan Mudaffar Syah telah mengalami kecederaan di lengan sebelah kiri akibat tembus terkena bedil semasa serangan Siam. Selepas itu, Sultan Mudaffar Syah masih ingin terus berperang dengan Siam sehingga meminta adiknya iaitu Sultan Manzur Syah menyelamatkan diri pulang ke Patani. Sultan Manzur Syah sedih untuk meninggalkan Sultan Mudaffar Syah dengan keadaannya yang sebegitu dan Sultan Manzur Syah tahu bahawa peluang untuk Sultan Mudaffar Syah hidup itu tipis. Contoh ayat:

Maka tiatah baginda kepada adinda baginda itu, “Adik pergilah pulang,yang abang ini negeri inilah akan kubur abang.” Setelah didengar oleh adinda baginda titah paduka kakanda itu demikian, maka adinda baginda pun menangis seraya sujud pada duli kakanda baginda, sembahnya, “Mohonlah tuanku patik pulang, jikalau baik jahat pun patik hendak bersama-sama dengan duli tuanku”
                                                                                                                   (Hikayat Patani, halaman: 16)

iii.                Perasaan riang gembira

Perasaan gembira ini pula wujud setelah negeri Patani dapat menewaskan Kiai Kelasang dalam peperangan. Peperangan ini telah menyebabkan ramai rakyat Kiai Kelasang mati dan cedera. Disebabkan itu, segala rakyat Kiai Kelasang habis lari dan berundur ke Bandar lalu pulang ke Palembang  akibat tewas. Kemenangan ini menyebabkan Sultan dan rakyat berasa gembira. Begitu juga pembaca turut merasai peraaan itu. Contoh ayat:

Maka Kiai Kelasang pun tiadalah dapat hampir kaki kota,kerana bedilnya terlalu banyak di atas berkeliling sehingga sedepa jarangnya. Maka bedil Nang Liu-liu dengan Tuk Buk pun dibedil jufa kepada rakyat kelasang. Maka rakyat Kelasang pun terlalu banyak matinya dan luka tiada dapat dikira-kirakan lagi,saffan-saffa.
                                                                                                                 (Hikayat Patani, halaman: 19)

8.0   Kesenian Bahasa

8.1   Definisi Retorik

Menurut Abu Hassan Abdul & Mohd Rashid Md Idris, retorik merupakan satu seni gaya penulisan secara berkesan yang bertujuan untuk mempengaruhi khalayak iaitu individu yang berada di persekitarannya. Aristotle menyatakan bahawa retorik adalah seni pemujukan dan merupakan disiplin yang lengkap tentang teknik, kaedah dan amalan menghasilkan pengucapan yang benar dan berkesan menurut Abu Hassan et.al (2010). Orang Melayu lebih cenderung untuk menggunakan pelbagai retorik dalam penulisan sebagai daya penarik berbanding isi yang ingin disampaikan.Orang Melayu lebih mementingkan retorik daripada genre bagi mencapai sesuatu maksud. Mohd Affandi Hassan menyatakan bahawa apa juga usaha bagi menarik minat penonton misalnya penglipurlara, Tok Selampit, dan Awang Batil memilih retorik seperti cerita cerita tambahan, penggunaan suara dan sebagainya sebagai elemen retorik.
Selepas kemasukan pengaruh Arab ke dalam Bahasa Melayu pada abad ke-12, karya Melayu mempunyai pengaruh Arab Islam dari segi genre mahupun struktur diksi, frasa, serta ayat misalnya pada syair mahupun prosa-prosa Melayu pada permulaan, pertengahan, dan pengakhiran cerita kesan daripada pengaruh karya-karya sastera kitab dan hikayat daripada Timur Tengah (Teori Balaghah Melayu: 25). Selepas kedatangan Islam, berlaku perubahan besar dalam masyarakat Melayu. Hal ini bukan sahaja melibatkan kepercayaan masyarakat Melayu pada zaman tersebut malahan melibatkan sistem bahasa masyarakat Melayu. Melalui Hikayat Patani, didapati kepercayaan masyarakat pada zaman ini telah berubah daripada Hindu Buddha kepada Islam.  Hal ini boleh dilihat melalui penggunaan beberapa perkataan seperti Allah yang menyentuh tentang agama Islam. Contohnya hikayat ini dimulakan dengan “bismillah”.
Dalam zaman Bahasa Melayu Klasik, penggunaan perkataan pangkal ayat adalah berlainan dengan penggunaan penanda wacana pada zaman moden.  Antara penanda wacana yang sering digunakan pada zaman moden adalah di samping itu, seterusnya, oleh yang demikian, tuntasnya, kesimpulannya, dan lain-lain lagi.  Pada zaman ini, pangkal ayat yang sering digunakan adalah terdiri daripada alkisah, syahadan, sebermula, maka, hatta, arakian, dan lain-lain.

Hatta antara berapa tahun lamanya maka Phaya Tu Naqpa pun sakit merekah segala tubuhnya, dan beberapa segala hora dan tabib mengubati tiada juga sembuh.  
                (Hikayat Patani, halaman: 3)

Kata-kata daripada bahasa Jawa juga banyak digunakan apabila pengarang membincangkan peristiwa Palembang. Misalnya pakanira, paseban, manira, ratu, lawang, dan lain-lain.

Maka Kiai Kelasang pun memekik serta katanya, “Cih, jika manira gerangan dititahkan oleh duli sultan, sehari manira sampai itulah manira naik makan di paseban ratu Patani itu.”
             (Hikayat Patani, halaman: 19)

Antara contoh retorik yang digunakan dalam Hikayat Patani ini ialah retorik pemujukan, retorik penerangan, dan retorik penceritaan.

i.                    Retorik Pemujukan

Retorik pemujukan merupakan retorik yang menggunakan bahasa  pujukan untuk mempengaruhi pemikiran dan keyakinan orang lain supaya mempercayai sesuatu perkara yang diperkatakan itu. Misalnya dapat dilihat dalam Hikayat Patani di bawah:

Maka titah raja kepada Syekh Said, “sungguhlah tuan hamba bercakap mengubati penyakit hamba ini?” maka sembah Syekh Said, “Jikalau tuanku masuk agama Islam hambalah yang mengubat penyakit Syah Alam itu.” Maka titah raja, “Jikalau sembuh penyakit hamba ini, barang kata tuan hamba itu, hamba turutlah.”
                     (Hikayat Patani, halaman: 4)
ii.                  Retorik Penceritaan

Retorik penceritaan pula merupakan satu bentuk penyampaian melalui cerita, sama ada dalam penulisan mahupun lisan. Ia juga menghubungkan beberapa siri peristiwa yang berkaitan dalam satu plot yang logik. Contohnya dalam Hikayat Patani:

Adapun masa baginda tinggal pergi ke Siam itu isteri baginda itu sudah hamil delapan bulan. Setelah genaplah bulannya, maka isteri baginda pun berputeralah seorang laki-laki. Maka ada pula putera baginda dengan gundik seorang laki-laki bernama raja Bamban, ada tiga puluh umurnya duduk dengan bondanya di luar Kota Wang.
                   (Hikayat Patani, halaman: 14)


iii.                Retorik Penerangan

Manakala retorik penerangan pula bermaksud retorik yang memberi penerangan tentang sesuatu perkara dengan terperinci daripada satu langkah kepada satu langkah yang lain. Contohnya:

Setelah Bercau mendengar bunyi di dalam surat itu maka Bercau pun terlalu suka. Setelah sudah dibaca orang surat itu maka Seri Agar pun menjunjung duli Bercau (seketika duduk maka Seri Agar pun menjunjung duli Bercau). Seketika duduk maka Seri Agar bersalin. Arakian maka Seri Agar pun bermohon turun ke perahu.
                  (Hikayat Patani, halaman: 23)

Dalam hikayat Patani juga terdapat penggunaan gaya bahasa skema perulangan iaitu polisindeton dan anafora.

i.                    Polisindeton

Polisindeton merupakan penggunaan kata hubung yang melebihi daripada jumlah yang lazim digunakan menurut rumus tatabahasa. Ia juga digunakan bagi menunjukkan penekanan terhadap sesuatu maksud. Contoh dapat dilihat dalam Hikayat Patani di bawah:

Hatta antara berapa hari selangnya pada suatu hari baginda semayam di bendul pengadapan dalam diadap oleh Bentara Seri Nara Indera kedua dan segala mahat (kedua) biduanda dan hamba raja tapakan segaladan Wan Muhammad pun ada mengadap baginda.
                                                                                                       (Hikayat Patani, halaman: 21)
ii.                  Anafora

Manakala anafora pula bermaksud sejenis gaya bahasa pengulangan, iaitu pengulangan perkataan pertama pada setiap baris atau pada setiap ayat yang biasanya secara berturutan supaya memperoleh kesan tertentu.
Setelah sudah bendahara berpesan itu, maka bendahara Raja Jalal pun mudiklah ke Sai. Setelah sampai  ke Tabih maka orang yang dititahkan baginda melihat Raja Jalal itu pun datanglah ke Beruas mengadap baginda menyembahkan, Bendahara Raja Jalal itu sudah mudik ke Tabih.”
                                                                                                      (Hikayat Patani, halaman: 17)

Majaz perbandingan juga terdapat dalam Hikayat Patani. Misalnya seperti simile dan personafikasi.

i.                    Simile

Simile bermaksud mengungkapkan sesuatu perbandingan atau persamaan dengan menggunakan kata seperti, ibarat, laksana, bagai, umpama, bak, dan sebagainya. Contohnya: Ada seekor pelanduk putih, besarnya seperti kambing.
                   (Hikayat Patani, halaman: 2)
ii.                  Personafikasi

Personafikasi pula merupakan sejenis gaya perbandingan iaitu penginsanan atau pemberian ciri-ciri peribadi atau sifat-sifat manusia kepada sesuatu benda, binatang, tumbuh-tumbuhan, keadaan, peristiwa, objek, atau idea. Misalnya dalam Hikayat Patani seperti di bawah:
Syahadan maka baginda pun berdiri dipegang Nang Liu-Liu itu seraya bertitah, “ Hai Nang Liu-Liu, jikalau engkau lepaskan aku selamat sampai ke Patani aku tabalkan engkau tujuh hari.”
              (Hikayat Patani, halaman: 16)
Penggunaan majaz pertentangan turut terdapat dalam Hikayat Patani ini. Majaz pertentangan bermaksud bentuk bahasa yang mengemukakan makna yang bertentangan dengan makna sebenarnya.

 Majaz pertentangan yang terdapat dalam hikayat ini ialah hiperbola.

i.                    Hiperbola

Maksud hiperbola ialah untuk mencapai kesan tertentu, iaitu suatu gaya bahasa yang mengandungi kebenaran yang diperbesar-besar. Pembaziran atau suatu cara yang melebih-lebihkan semata-mata. Hiperbola juga boleh dikatakan sebagai perbandingan yang melampau. Contoh ayat yang mengandungi unsur hiperbola dalam Hikayat Patani ialah:
Ada seekor pelanduk putih, besarnya seperti kambing, tubuhnya gilang gemilang.
                                                                                                   (Hikayat Patani,  halaman: 2)

9.0   Kesimpulan

Secara kesimpulannya, dari segi nilai sejarahnya Hikayat Patani merupakan sebuah hasil historiografi Melayu tradisional yang tidak kurang pentingnya jika dibandingkan dengan hasil-hasil yang lain. Sekiranya Hikayat Negeri Johor dianggap sebagai satu catatan sejarah kerana setiap peristiwa dicatatkan serta diberi tarikh yang tepat dan Misa Melayu pula dianggap salah satu hasil sastera Sejarah yang amat bernilai, maka Hikayat Patani pula amat penting dalam melahirkan hakikat bahawa pernah munculnya sebuah kerajaan Melayu lama yang menjadi pusat agama Islam yang kuat di Pantai Timur Tanah Melayu, selepas runtuhnya kerajaan Melayu Melaka.
Suatu hal yang agak jelas ialah Hikayat Patani tidak boleh sepenuhnya dianggap sebagai karya istana walaupun ia mengandungi catatan peristiwa mengikut kronologi. Menurut Teeuw, matlamatnya yang utama adalah untuk memberikan suatu jenis ‘piagam’ dalam institusi sosial, iaitu Kesultanan Patani berserta fungsi-fungsi yang nomatif. Menurut Yusoff Iskandar (1973), fungsi ini boleh mengambil bentuk mengenai perlakuan-perlakuan raja dan rakyat Patani umumnya, juga masalah pola adat dalam kerajaan Melayu lama zamannya.