Friday 29 May 2015

Analisis Gurindam 12


1.0  Pengenalan
Puisi Melayu tradisional dapat didefinisikan sebagai satu bentuk kesusasteraan Melayu tradisional yang terdiri daripada pelbagai genre dan bentuk. Kepelbagaian bentuk ini meliputi pantun, syair, gurindam, seloka, talibun, teromba, peribahasa dan sebagainya (Rosli Saludin:2014). Gurindam merupakan satu bentuk puisi Melayu lama yang terdiri daripada dua baris serangkap. Gurindam dibawa oleh orang Hindu atau pengaruh sastera Hindu.

Gurindam mempunyai fungsi dan peranannya dalam masyarakat Melayu iaitu sebagai tujuan didikan, hiburan, gambaran masyarakat Melayu lama dan digunakan dalam majlis-majlis formal. Gurindam terdiri daripada gurindam serangkap dua baris, gurindam serangkap empat baris dan gurindam bebas. Gurindam Dua Belas merupakan hasil karya Raja Ali Haji di Pulau Penyengat, kepulauan Riau pada tarikh 23 Rejab 1263 Hijriah atau 1847 Masihi dalam usia 38 tahun.

 Dalam bidang penulisan, Raja Ali Haji merupakan penulis pertama yang memberi definisi lengkap mengenai gurindam. Istilah gurindam sebelum itu tidak memiliki ciri dan bentuk yang khusus, sebaliknya hanya dianggap sebagai ungkapan puisi biasa yang berbeza daripada pengucapan seharian. Kehebatan Raja Ali Haji sebagai tokoh pujangga Melayu terserlah melalui hasil tulisannya yang pelbagai.

Kearifan beliau tidak terhad dalam bidang ilmu sahaja, malah beliau turut berkarya dalam disiplin ilmu yang lain seperti bahasa, sejarah, dan ketatanegaraan. Antara karya yang dihasilkan oleh beliau termasuklah Syair Sultan Abdul Muluk (1847), Bustan Al-Katibin (1851), Thamarat Al-Muhimmah (1857), Mukaddimah Fi-Intizam (1857), Ikat-ikatan Dua Belas Puji (1857), Kitab Pengetahuan Bahasa (1858), Gurindam Dua Belas (1864), Silsilah Melayu dan Bugis (1865), dan Tuhfat Al-Nafis (1865).

Karya Gurindam Dua Belas terdiri atas dua belas pasal dan dikategorikan sebagai Syi’ar al-Irsyadi atau dikenali sebagai puisi didakti. Hal ini adalah kerana gurindam ini berisi nasihat dan petunjuk menuju hidup yang diredhai Allah. Bukan itu sahaja, Gurindam Dua Belas mengandungi Ilmu Tasawuf tentang mengenal yang empat iaitu syari’at, tarikat, hakikat dan makrifat.

2.0 Falsafah dan Pemikiran Gurindam Dua Belas karya Raja Ali Haji
Falsafah menurut Mohd Rashid Md Idris et. al (2014) membawa bermaksud cinta kepada ilmu dan kebenaran. Falsafah mempunyai ciri-ciri seperti pemikiran yang tertinggi dan bertujuan untuk mendapatkan kebenaran. Tegasnya, falsafah ialah mencari kebenaran dari kebenaran untuk kebenaran, tentang segala sesuatu yang dimasalahkan dengan berfikir secara radikal, sistematik, dan sejagat.

Di antara bidang falsafah yang diberi penekanan ialah etika, metafizik, sejarah, sosial, ekonomi, kosmologi, politik, dan logik. Etika ialah pemikiran tentang moral, pendidikan dan pengajaran. Falsafah metafizik berkaitan kewujudan dan keberadaan. Sejarah pula berkaitan dengan persoalan makna masa silam, seperti tamadun dan keruntuhan. Sosial adalah gambaram kehidupan realiti manusia yang kontekstual. Ekonomi ialah sistem pendapatan dan pengurusan harta benda. Kosmologi pula adalah berkaitan perbincangan situasi persekitaran dan alam sejagat.  Bidang politik ialah aplikasi dan tujuan system pemerintahan sesebuah negara. Logik ialah pemikiran yang rasional, taakulan dan sebab musabab.

Konsep pemikiran pula adalah mengenai pemikiran yang bermula dengan idea, kemudiannya di matangkan oleh pengarang menjadi subjek, akhirnya menjadi buah-buah fikiran yang bernas dan signifikan. Setiap pengarang mempunyai cara yang tersendiri memilih bahan, mengejapkannya dan kemudian menjelmakannya menjadi mesej, mutiara dan permata karya. Oleh itu, Gurindam Dua Belas turut mempunyai kedudukannya yang tersendiri iaitu meskipun bentuknya yang ringkas, kelebihan Gurindam Dua Belas adalah terletak kepada daya pemikiran dan falsafahnya yang tinggi yang ditonjolkan oleh pengarang.

2.1 Akhlak dan Etika perlu Diamalkan oleh Setiap Manusia yang Beragama   Islam.
Pengarang iaitu Raja Ali Haji telah menyedarkan kita mengenai perlunya seseorang yang beragama mengikut panduan agama dalam kehidupan seharian. Bukan itu sahaja, semua manusia haruslah memiliki akhlak yang mulia, berbuat kebaikan dan bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu pekerjaan itu.

Seterusnya, seseorang itu tidak harus bersikap sombong dan takbur kerana sesungguhnya sikap itu amat dibenci dan dipandang hina oleh Allah S.W.T. Sebaliknya, kita harus bersikap merendah diri dan sentiasa memohon keampunan-Nya  akan segala kesilapan yang telah kita lakukan.

Bukan itu sahaja, perbuatan seperti dengki, marah, berbohong, mengumpat merupakan perbuatan yang dikeji oleh agama dan seharusnya dihindar oleh semua orang. Hal ini adalah kerana, perasaan marah merupakan perbuatan yang sia-sia dan boleh merugikan diri sendiri.
Hal ini dapat dilihat seperti contoh di bawah:
Apabila dengki sudah bertanah,
Datangla daripadanya beberapa anak panah.
Mengumpat dan memuji hendaklah pikir,
Di situlah banyak orang tergelincir.
Pekerjaan marah jangan dibela,
Nanti hilang akal di kepala.
Jika sedikitpun berbuat bohong,
Boleh diumpamakan mulutnya itu pekung.

Pengertian dalam pasal keempat ini, Raja Ali Haji berwasiat tentang pentingnya menjaga hati seperti zalim,dengki, marah, bakhil, dan lain sebagainya agar terhindar dari sifat-sifat tercela. Hal ini dapat dilihat seperti contoh di atas, apabila sifat dengki sudah menguasai diri, seseorang itu akan melakukan perkara-perkara yang tidak baik. Bukan itu sahaja, Raja Ali Haji juga menasihatkan bahawa apabila hendak memuji atau mengata kepada seseorang haruslah berfikir terlebih dahulu supaya tidak tergelincir atau berlakunnya pergaduhan atau persengketaan dalam masyarakat.

Selain itu, pada rangkap keenam seperti contoh di atas, Raja Ali Haji juga menasihatkan bahawa seseorang itu harus kawal perasaan marah dan tidak terlalu mengikut perasaan agar kewarasan akal dapat dijaga. Seterusnya, jangan kita sesekali belajar berbohong dalam hidup kerana akan menghilangkan kepercayaan orang lain terhadap diri kita.

2.2 Bidang Agama yang Melengkapi Kehidupan Masyarakat Melayu.
Di dalam Gurindam dua belas, Raja Ali Haji telah mengungkapkan pemikiran dan cita-cita keagamaanya yang pada dasarnya sangat erat kaitannya dengan sumber dan muara gurindam sebagai karya sastera, iaitu bidang agama yang melingkupi Raja Ali Haji dan masyarakat Melayu. Bagi Raja Ali Haji, seseorang itu tidak boleh dilihat pada nama apabila dia tidak mengenal dan menghayati yang empat seperti yang diungkapkannya di dalam gurindam pasal yang pertama iaitu syari’at, tarikat, hakikat, dan makrifat.

Hal ini dapat dilihat seperti dalam Gurindam Dua Belas rangkap kedua seperti contoh di bawah:
Barang siapa mengenal yang empat,
Maka yaitulah orang yang ma’rifat.

Maksud rangkap gurindam di atas adalah berkaitan seseorang manusia yang mahu mencapai kesempurnaan dalam kehidupan, mereka harus mengenal empat zat yang menjadikan manusia mula-mula iaitu syari’at, tarikat, hakikat dan makrifat.

Bukan itu sahaja, setiap manusia harus memiliki agama karena agama sangat penting bagi kehidupan manusia, orang yang tidak mempunyai agama akan buta arah dalam  menjalani kehidupan. Oleh itu, orang yang mengenal Allah SWT, harus melakukan perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya, serta tidak akan melanggar aturan-Nya.

Hal ini dapat dilihat seperti contoh di dalam Gurindam Dua Belas seperti di bawah:
Barang siapa tiada memegang agama,
Sekali-kali tiada boleh dibilang nama.
Barang siapa mengenal yang empat,
Maka yaitulah orang yang ma’rifat.

Maksud keseluruhan pasal pertama Gurindam Dua Belas adalah Raja Ali Haji memberi nasihat tentang agama (religius) kepada masyarakat Melayu pada waktu itu untuk mengenali tuhan yang satu iaitu Allah. Bukan itu sahaja, seseorang manusia itu juga harus mentaati perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya.

2.3 Agama Pengikat Sosial dalam Pembinaan Kebudayaan Bangsa dan   Masyarakat.
Agama Islam bagi Raja Ali Haji merupakan agama agung bagi karya sasteranya, atau merupakan sumber  penciptaan gurindamnya. Bagi Raja Ali Haji juga, agamalah yang menjadikan gurindamnya itu bermuara. Bukan itu sahaja, dalam perspektif kebudayaan bangsa dan masyarakat, agama Islam merupakan simpul pengikat bagi berbagai macam tingkat sosial dalam pembinaan kebudayaan itu sendiri. Agama iaitu nilai-nilai islam yang menjaga tradisi Melayu, moral, dan mengarahkan pembinaan generasi dengan mengajarkan pelbagai kebajikan, kebaikan, dan kebenaran.

 Bersamaan dengan fungsinya yang konservatif itu, agama iaitu nilai-nilai Islam bagi Raja Ali Haji juga merupakan faktor yang kreatif dan dinamik, yang merangsang dan memberi makna kehidupan, mempertahankan kemampanan suatu pola kemasyarakatan. Hal ini sekaligus menjadi penunjuk jalan bagi umat manusia di tengah rimba belantara kehidupan dunia dengan memberikan harapan akan masa depan.

Hal ini dapat dilihat seperti contoh dalam pasal kedua Gurindam Dua Belas seperti bawah:
Barang siapa mengenal yang tersebut,
Tahulah ia makna takut.
Barang siapa meninggalkan sembahyang,
Seperti rumah tiada bertiang.
Barang siapa meninggalkan puasa,
Tidaklah mendapat dua termasa.
Barang siapa meninggalkan zakat,
Tiadalah hartanya beroleh berkat.
Barang siapa meninggalkan haji,
Tiadalah ia menyempurnakan janji.

Makna yang terkandung dalam pasal kedua Gurindam Dua Belas ialah menceritakan tentang orang-orang yang meninggalkan sembahyang, puasa, zakat, dan haji beserta akibatnya. Hal ini akan mendidik masyarakat menjadi masyarakat yang berjaya di dunia dan akhirat dan takot dengan perintah tuhan. Dengan demikian, jelaslah bahawa agama iaitu nilai-nilai Islam merupakan dorongan penciptaan Gurindam Dua Belas dan sebagai sumber ilhamnya.

2.4 Perlakuan yang Baik Muncul dari Hati (Nurani) dan Akal Fikiran (Budi).
Gurindam Dua Belas karya Raja Ali Haji merupakan buah fikiran, perasaan, pandangan dan gagasan, ataupun segenap pengalaman jiwanya, yang membuatkan pembaca mampu memahami dan tidak jemu untuk sentiasa menjadikannya sebagai sesuatu yang menyenangkan dan berguna. Gurindam Dua Belas menyelitkan nasihat bagi manusia supaya menjaga hati dan akal fikiran agar tingkah laku atau perbuatan yang dilakukan berguna dan bermanfaat kepada diri dan orang lain.

Raja Ali Haji menyifatkan bahawa segala perbuatan atau perlakuan manusia itu bermula dari hati. Oleh itu, seseorang manusia harus menjaga hati terlebih dahulu dari perkara yang dilarang agama agar tidak merugikan diri sendiri. Hal ini dapat dilihat seperti rangkap pertama pasal keempat Gurindam Dua Belas seperti contoh di bawah:
Hati itu kerajaan di dalam tubuh,
Jikalau zalim segala anggota tubuh pun rubuh.

Maksud rangkap keempat Gurindam Dua Belas ini adalah seseorang manusia itu perlu menjaga hati dari perbuatan yang dilarang oleh agama kerana segala perbuatan dan perlakuan yang dibuat oleh seseorang bermula dari hati.

3.0 Kepengarangan Gurindam Dua Belas Karya Raja Ali Haji
Kepengarangan dilihat daripada aspek keperibadian yang dicapai pengarang. Keperibadian merupakan kemuncak kejayaan seseorang pengarang. Prinsip keperibadian merupakan klimaks dalam perjuangan seseorang pengarangn yang harus berusaha untuk membina teks yang unggul dalam mencipta sifat keperibadian masing-masing.

Sebelum membicarakan aspek keperibadian, seseorang pengarang itu biasanya akan berhadapan dengan beberapa tahap penulisannya. Seorang pengarang perlu mepunyai pengalaman artistik dan berharga yang akan mempengaruhi daya kreativitinya. Pengalaman diperoleh melalui bayangan, ingatan, kenangan, kutipan, pengaruh, pembacaan, pemerhatian, pengamatan, kajian dan penyelidikan dan apa sahaja unsur yang hadir termasuk yang bersifat konseptual, dan kontekstual (Mana Sikana, 2006).

3.1 Gaya Penulisan yang Berunsurkan Islam.
Dalam Gurindam Dua Belas, Raja Ali Haji telah memperlihatkan gaya penulisan yang berunsurkan islam. Pada keseluruhan Gurindam Dua Belas adalah bercorak keagamaan. Kepengarangan yang ditujukan oleh Raja Ali Haji adalah memberi nasihat, panduan dan petunjuk bagi semua lapisan masyarakat supaya menjadi masyarakat yang beriman dan berakhlak mulia. Hal ini dapat dibuktikan dengan memperlihatkan mesej dan nasihat yang sangat berguna sebagai seorang yang beragama islam untuk dijadikan panduan dalam kehidupan seharian. Nasihat dan pengajaran yang terdapat dalam Gurindam Dua Belas ini dibahagikan kepada dua belas pasal.

Hal ini dapat dilihat seperti rangkap ketiga hingga keenam pasal pertama Gurindam Dua Belas seperti contoh di bawah:
Barang siapa mengenal Allah SWT,
Suruh dan tegaknya tiada ia menyalah.
Barang siapa mengenal diri,
Maka telah mengenal akan Tuhan yang bahri.
Barang siapa mengenal dunia,
Tahulah ia barang yang terpedaya.
Barang siapa mengenal akhirat,
Tahulah ia dunia mudharat.

Pengertian rangkap di atas adalah berkaitan dengan orang yang mengenal agama akan mengetahui dirinya dan mengenal Tuhannya, sehingga tidak salah melangkah setiap perbuatannya di dunia. Pengarang telah menekankan kepentingan manusia supaya mengenali dirinya, dari mana dia datang dan atas kuasa siapa maka dia dapat melihat dunia. Setelah mengenal dirinya, manusia perlu pula mengenal Tuhannya iaitu Allah yang maha esa yang telah menjadikan alam semesta dan segala penghuninya. Oleh hal yang demikian, manusia harus mengenali Tuhannya baik dari segi zat mahupun sifat-Nya.

Kesedaran terhadap zat dan kuasa Allah itu diwujudkan lagi apabila pengarang menerangkan tentang manusia yang mengenal tuhannya pasti tidak akan tersilap langkah atau terpesong dalam menjalani kehidupan yang lurus mengikut peraturan agama. Bukan itu sahaja, pengarang juga menekankan bahawa manusia yang mengenal tuhannya juga pasti akan selamat di dunia dan akhirat.

3.2 Unsur Nasihat kepada Masyarakat
Unsur nasihat yang disampaikan oleh pengarang dalam Gurindam Dua Belas ini adalah lebih ditujukan kepada masyarakat Melayu islam di Kepulauan Riau. Gurindam Dua Belas juga berisikan nilai-nilai karakter kebudayaan Melayu yang mempunyai antara nilai-nilai ajaran Islam dengan kebudayaan Melayu. Nilai-nilai karakter yang terdapat dalam gurindam dua belas antara lain: iman dan takwa, tidak berdusta, larangan mengumpat dan mencacat, ringan tangan, menjaga hati, sikap berhemat, sabar, lemah lembut, tanggung jawab, amanah, ikhlas dan rela berkorban, patuh kepada bapak dan ibu, serta cinta Tanah Air.

Sebagai contoh nasihat Raja Ali Haji kepada masyarakat adalah dapat dilihat kepada pemimpin yang dipertanggungjawabkan untuk memimpin orang yang dipimpin iaitu golongan rakyat. Kepimpinan yang adil merupakan teras kebahagiaan bagi setiap golongan yang dipimpin. Sebagai seorang pemimpin, amatlah penting bagi kita memperlihatkan contoh yang baik kerana tanggungjawab itu akan dipersoalkan di akhirat kelak.

Hal ini dapat dilihat dalam pasal kesebalas dan kedua belas Gurindam Dua Belas seperti contoh di bawah:
Hendaklah berjasa,
kepada yang sebangsa.
Hendaklah jadi kepala,
buang perangai yang cela.
Hendaklah memegang amanat,
buanglah khianat.
Hendak marah,
dahulukan hajat.
Hendak dimulai,
jangan melalui.
Hendak ramai,
murahkan perangai.

Gurindam Dua Belas juga membahas tentang kepemimpinan, sebagaimana termaktub dalam pasal kesebelas. Pasal ini mendorong siapa saja untuk menjadi pemimpin, yaitu pemimpin yang memberikan manfaat kepada yang dipimpinnya(berjasa), beperangai baik (tidak tercela), teguh menjaga amanat (tidak khianat),dan bersikap rasional (hujjah).

4.0  Estetika Gurindam Dua Belas karya Raja Ali Haji
Perkataan estetik sebenarnya berasal dari bahasa Yunani kuno iaitu aesthesis yang bererti tanggapan. Istilah estetik telah diberikan makna baru pada tahun 1735 oleh Alexander Baumgarten yang membawa maksud estetika penghakiman yakni menilai dan merasa serta menghayati sesuatu dengan mendalam. Dengan kata lain, estetika sebenarnya merupakan bidang ilmu ilmu yang membahaskan keindahan, bagaimana sesuatu seni itu terhasil dan bagaimana seseorang dapat merasainya atau menghayatinya.

Estetika bermaksud nilai keindahan dalam sesebuah karya sastera. Nilai yang dimaksudkan berkaitan dengan perasaan manusia dan subjektif sifatnya. Contohnya, mungkin pembaca pertama menganggap karya itu bernilai estetika, namun pembaca kedua pula tidak menganggapnya sedemikian. Oleh itu bagi sesebuah karya, aspek teknik dan gaya itulah yang menjadi penentu hadirnya nilai estetika. Bahkan kehadiran isi yang bagus tidak menjamin tingginya nilai estetika melainkan keseimbangan kesemuanya dalam karya tersebut sangat dituntut.

Estetika dan kepengarangan adalah dua aspek yang penting dan mempengaruhi kedudukan sesebuah teks dan seseorang sasterawan. Pendekatan estetik ialah yang menilai teks sastera dengan merujuk kepada aspek keindahan dan kekuatannya. Estetik ialah rasa keindahan, keseronokan, kegembiraan yang merujuk kepada yang bernilai dan bermanfaat serta penikmatan yang mempesonakan atau penglihatan yang memukau, yang cepat menawan perasaan dan terpahat dalam pemikiran.

Bukan itu sahaja, keindahan juga terpancar daripada bahasa yang digunakan pengarang. Cara pengarang mencerna, mengadun dan mengolah karyanya juga yang menyerlahkan rasa keindahan. Keindahan ialah daya tarikan dan kepuasan dalam penikmatan karya sastera terhadap aspek susunan unsur struktur yang harmonis yang memiliki perasaan, pemikiran, dan sebagainya. Keindahan yang agung ialah yang membawa manusia mencapai kebaikan, mengagungkan Allah Azza Wajalla.

 Selain itu, keindahan pengalaman bergantung kepada keunikan pengalaman. Keindahan pengalaman ini merupakan pengalaman yang luar biasa, iaitu belum pernah dialaminya, menarik, dan memberi kepuasan. Keindahan juga dapat dilihat daripada pembentukan tekstual dan kontekstual, terutamanya aspek kebahasaanya juga (Mana Sikana, 2007).

4.1 Unsur Estetika Luaran dan Keindahan Dalaman
Dalam ungkapan yang padat, Raja Ali Haji masih mampu menggabungjalinkan unsur estetika luaran dan keindahan dalaman. Istilah dan gaya bahasa yang diguna pakai tidak bersifat lokal semata-mata, sebaliknya turut dipengaruhi pengaruh dan susunan nahu bahasa Arab.

Bukan itu sahaja, kata-kata yang termaktub dalam Gurindam Dua Belas ini juga banyak terdapatnya unsur-unsur keislaman yang memberi nasihat berguna kepada masyarakat, khususnya masyarakat dimana Raja Ali Haji tinggal, iaitu masyarakat Melayu. Hal ini adalah karena, dominannya unsur Islam dalam kehidupan bermasyarakat di kebudayaan Melayu dalam proses Islamisasi di wilayah tersebut, khususnya Kepulauan Riau.

Dari bahasa yang di bentuk menjadi sebuah kata lalu menjadi kalimat yang mempunyai makna yang terkandung di dalamnya dan ciri-ciri yang terkandung dalam Gurindam Dua Belas ialah rangkap, perkataan, suku kata dan juga rima.

Rangkap di dalam setiap pasal di gurindam mempunyai dua baris dalam serangkap atau beberapa baris dalam serangkap. Setiap baris ke baris di dalam gurindam 12 membawa makna yang lengkap dan saling berkesinambungan antara baris pertama terhadap baris berikutnya. Baris pertama biasanya dikenali sebagai “syarat” dan baris kedua sebagai “jawab”. Baris pertama atau “syarat” menyatakan suatu pikiran atau peristiwa sedangkan baris kedua atau “jawab” menyatakan keterangan atau menjelaskan apa yang telah dinyatakan oleh baris atau ayat pertama tadi.

Jumlah perkataan sebaris tidak tetap dalam Gurindam Dua Belas. Jumlah suku kata juga tidak tetap. Rima akhir tidak tetap dan hampir semua lariknya mempunyai rima yang sama dalam satu bait.

5.0 Kesimpulan
Tuntasnya, Raja Ali Haji telah menunjukkan kemampuannya dalam menyerap teks-teks sumber ajaran agama, ajaran Islam, yang kemudian diaktualisasikannya di dalam bait-bait gurindamnya. Raja Ali Haji telah memanfaatkan sebaik-baiknya teks-teks sumber ajaran agamanya itu, digunakannya untuk melaksanakan cita-cita artistiknya dalam kerangka sistem konvensi sastera yang ada, konvensi sastera yang cukup terkenal dan menguasai masyarakat zamannya, jenis gurindam di samping jenis pantun dan syair, konvensi puisi yang dipertahankan dengan konsisten untuk menjadi dasar ekspresidan merupakan pelaksanaan pola harapan dari masyarakat pembaca. Dengan membaca dan memahami makna dari Gurindam Dua Belas, Raja Ali Haji mengharapkan agar terbentuknya masyarakat melayu yang agamis dan selalu berpegang teguh pada ajaran Islam, sehingga akan selamat dunia dan akhirat.